استاد دکتر شهاب الدین ذوفقاری [1]

مرضیه گلابدار [2]

چکیده

از جمله اختلافات شیعه با اهل تسنن در مورد مشروعیت متعه (ازدواج موقت ، صیغه ) می باشد مهمترین دلیل حلیت متعه آیه 24 /نساء ( استمتاع ) می باشد نظرات مفسران فریقین، در ذیل این آیه را می توان به چهار دسته تقسیم نمود:  اول- مفسرانی که دلالت آیه بر مشروعیت متعه را بصورت دائم پذیرفته اند (شیعه ) ؛ دوم- مفسرانی که دلالت آیه را بر مشروعیت متعه بصورت موقت پذیرفته اند ؛ سوم- مفسرانی که دلالت آیه را در مورد مشروعیت متعه نپذیرفته اندو مشروعیت ان را مستند به سنت می دانند و چهارم اندکی از مفسران اهل سنت که مشروعیت متعه را به طور کلی زیر سوال برده و متعه را امری تاریخی می دانند و نه حکم شرعی . در این نوشتار به صورت گردآوری با روش کتابخانه ای، تفسیر آیه از نظر مفسران موافق ومخالف متعه ، با دلالت آیات قران ، سنت ، عقل واجماع مورد بررسی ونقد قرار گرفته است اگرچه همه مسلمانان بر حلیت متعه در صدر اسلام اتفاق نظر دارند، شیعه مشروعیت متعه را ضروری مذهب می داند وفقهای عامه قائل به تحریم آن می با شند و معتقدند  آیه 24 / نساء بر ازدواج دائم دلالت دارد که با بررسی لغوی و اصطلاحی «استمتع و اجور » این نظر رد شده است ونسخ نکاح متعه ،با آیات دیگر وروایات متعارض پذیرفتنی نیست عدم پذیرش متعه در کشورهای عربی ،با عث روی آوردن آن ها به ازدواج های نوپدید از جمله «مسیار » شده است از مقایسه نکاح متعه ونکاح مسیار این نتیجه بدست آمد که که نکاح مسیار باطنا و از حیث نتیجه شبیه به نکاح متعه است اگرچه نکاح دائم به حساب می آید.

 

کلید واژه : متعه (ازدواج موقت ، صیغه ) ،آیه استمتاع ، آیه 24 نساء ، تفسیر تطبیقی ، نکاح مسیار

 

 

[1] استاد دانشگاه معارف قران وعترت  علیهم السلام

[2] دانشجوی کار شناسی ارشد تفسیر قران



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سازه های وب بازیاب قاب چوبی آموزش عکاسی وبلاگ فروشگاه اینترنتی 19 کالا گلبن یاس تجربیات یک دانشجوی پزشکی از سال کنکور ترونیکال زبان انگلیسی را بیاموزید